Revitaliseren winkelcentrum Beverhof

Vastgoed Eta West B.V. heeft het oudste overdekte winkelcentrum van Beverwijk en de IJmond uit 1975 geheel gerenoveerd en gemoderniseerd. Daarbij is de lay-out aangepast en is de look & feel van de Beverhof flink gemoderniseerd en verbeterd. Het winkelcentrum heeft een complete facelift gekregen naar een ontwerp van Cita Architecten uit Utrecht, waarbij o.a. de gevels, entrees en passages werden vernieuwd, de passages zijn deels verhoogd. Daarmee heeft winkelcentrum Beverhof weer een moderne en open uitstraling gekregen, die volledig voldoet aan de eisen van deze tijd als het om prettig en comfortabel winkelen gaat.

De bouw is in vier verschillende fasen uitgevoerd. Het winkelcentrum was tijdens de gehele renovatie voor het grootste deel open voor publiek. De uitvoering was in handen van aannemer Van Wijnen uit Heerhugowaard. De uitvoering van de renovatie heeft ruim één jaar in beslag genomen.

De werkzaamheden zijn gestart in het voorjaar van 2015. Toen is er begonnen met de eerste fase, die bestond uit diverse onderhouds-en sloopwerkzaamheden. De renovatie is vervolgens in mei van start gegaan. Het winkelcentrum was de zomervakantie 2016 gereed. Door de effectieve planning en fasering is de complexe herontwikkeling van de Beverhof binnen veertien maanden gerealiseerd.

Wat opvalt is de heldere layout van het winkelcentrum door de hoge en lichte passages. Ook het exterieur van het winkelcentrum is geheel aangepast. De nieuwe Beverhof heeft een omvang van 10.500 m2 winkeloppervlakte

Met een paar spectaculaire acts is op zaterdag 24 september op feestelijke wijze het ingrijpend gerenoveerde winkelcentrum de Beverhof in Beverwijk officieel heropend. Wethouder Tim de Rudder van economische zaken sprak bij de opening lovend over de voortrekkersrol van de gerenoveerde Beverhof bij het upgraden van het gehele winkelgebied in het centrum van Beverwijk.

Winkelcentrum de Beverhof is genomineerd voor de NRW (Nederlandse Raad Winkelcentra) Jaarprijs. Deze prijs is gericht op (herontwikkelde) winkelcentra die onderscheidend zijn en een voorbeeld voor de sector vormen. De genomineerden zijn bekend gemaakt op Vakbeurs de Provada.

“De Beverhof laat zien dat ‘een tweede leven’ in de retail nog steeds mogelijk is. De hoop op transformatie van winkelcentrum de Beverhof leek vervlogen, maar dankzij de visie en durf van de eigenaar en de betrokkenheid van de ondernemers heeft de Beverhof weer een nieuwe toekomst. De metamorfose maakt de Beverhof weer een aantrekkelijke vestigingsplaats. Geen fancy winkelcentrum maar een ‘werkpaard’ met een duidelijk functie in de lokale aanbodstructuur. De ‘echte’ Beverwijker heeft weer een vertrouwde plek om inkopen te doen, koffie te drinken en te lunchen.”

Wensen ondernemer leidend
Tijdens de voorbereiding en de uitvoering van de verbouwing waren de wensen van de ondernemers leidend. Ook wanneer die wensen veranderden, pasten we het ontwerp en de werkzaamheden daarop aan. “Je knipt met je vingers en Van Wijnen staat er”, vertelt winkelier Henk Tol. “Het ging heus niet allemaal vanzelf, maar als er iets was, werd het meteen opgelost.” In dertien maanden tijd verhoogden we de passages, we moderniseerden de gevel, we verplaatsten winkels en we vervingen kozijnen en rolluiken. Ook voorzagen we de complete vloer van nieuw natuursteen.

Geen overlast
De Beverhof bleef gedurende de verbouwing open voor het winkelend publiek. Dat mocht geen hinder ondervinden van de werkzaamheden. Bijvoorbeeld bij het slopen van ruim 300 ton beton op 1,5 meter van een stofschot. We kozen ervoor om het beton in kleine stukjes te zagen en weg te hijsen. Dit werkte veiliger en veroorzaakte minder overlast dan bijvoorbeeld een sloopkraan. Ook werkten we aan het dak waaronder mensen hun boodschappen deden. We maakten de plafonds voor de nieuwe passage zonder dat iemand dat door had. En we haalden de oude dakvloer weg tijdens de nachtelijke uren.

Open communicatie
Bij een herontwikkeling als deze wil een winkelier twee dingen weten: wanneer is het klaar en wat ga je precies doen. Onze snelheid en open communicatie werden dan ook zeer gewaardeerd door de winkeliers. Henk Tol geeft een voorbeeld: “In mijn splinternieuwe winkel liep het water naar beneden na een natte nacht. Het is ongelooflijk hoe adequaat er werd gereageerd. De uitvoerder haalde de dakdekker erbij en binnen een kwartier was het opgelost. Uiteindelijk bleek de oorzaak van de lekkage bij mijn eigen onderaannemer te liggen.” Winkelier Henk Schil besluit: “Als er iets is, kun je bij ze terecht. Ook het winkelend publiek werd goed op de hoogte gehouden over bijvoorbeeld een tijdelijke afsluiting van een ingang.”

“Het is ongelooflijk hoe adequaat er werd gereageerd”
Een totale gedaantewisseling. Dat is het resultaat van onze verbouw- en renovatiewerkzaamheden in de Beverhof. Het oudste winkelcentrum van Beverwijk is nu een eigentijds en compleet centrum dat voorziet in dagelijkse boodschappen, winkelen en meer. “De klanten zijn tevreden en dat is belangrijk voor ons. Het is mooi om te zien hoe er werd samengewerkt. Alle partijen kwamen samen en het resultaat is prachtig. De verbouwing is echt op en top professioneel geregeld.”

Henk Tol, visboer in winkelcentrum Beverwijk

Kaschra Bouwmanagement is trots dat we tijdens de renovatie een bijdragen hebben kunnen leveren in het aansturen van alle verschillenden bewerkingen en processen.